TIEDOTE: Yhä uudemmat autot voi nyt muutoskatsastaa etanolikäyttöisiksi

Traficom tiedotti keskiviikkona 27.1. uudesta määräyksestään koskien auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista. Tässä määräyksessä säädetään tarkemmin edellytyksistä auton jälkimuunnoksille, joihin etanolikonversiot myös kuuluvat.

Aiemmin bensa-auto voitiin muutoskatsastaa kevyellä menettelyllä etanolikäyttöiseksi, kun auto oli rekisteröity ennen 1.1.2007. Uuden rakennemuutosmääräyksen myötä voidaan muutoskatsastaa sellaiset etanolikonvertoidut autot, jotka on rekisteröity viimeistään 1.9.2009. Uusi määräys astuu voimaan 1.3.2021 alkaen.

Muutoskatsastus on edellytyksenä Traficomin myöntämälle 200 euron etanolimuunnostuelle.

”Tämä uusi määräys tuo kymmeniä tuhansia bensa-autoja lisää muutostuen piiriin ja potentiaalisiksi uusiksi etanoliautoiksi. Muutos on ehdottomasti liike oikeaan suuntaan, mutta tarve olisi saada päivämäärää muutettua vieläkin uudempiin autoihin” kertoo etanolimuunnoslaitteita valmistavan StepOne Tech Oy:n Suomen maajohtaja  Vesa Vaine

Etanolimuunnos on käyttövoimamuutos, joka Traficomin tulkinnan mukaan tulee muutoskatsastaa. Ajoneuvolain mukaan auton tulee muutoksen jälkeenkin läpäistä sen tyyppihyväksynnän mukaiset päästönormit, jotka olivat voimassa auton käyttöönottohetkellä.

”Suomessa Traficom katsoo, että 1.9.2009 jälkeen ensirekisteröityihin autoihin tehty etanolimuunnos on muutoskatsastuskelvollinen vasta, kun se on toimittanut tarkat ajoneuvokohtaiset laboratoriotutkimukset auton päästöistä. Nämä tutkimukset maksavat parhaimmillaan kymmeniätuhansia autoilijalle. Tästä syystä toimiala katsoo sääntelyn olevan kohtuutonta ja ilmastotoimien vastaista.” linjaa Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti

Hallitus jätti muutama viikko sitten luonnoksen fossiilittoman liikenteen tiekartasta, jossa tavoitellaan päästötöntä liikennettä vuoteen 2045 mennessä.

Mikä on etanolikonversio?

Etanolikonversiossa tavalliseen bensiiniautoon asennetaan lisälaite, jonka jälkeen auto on flexifuel-auto eli se voi käyttää E85-bioetanolia tai bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta.  Etanolikonversio maksaa avaimet käteen periaatteella asennettuna alle 600 € .

Mitä on E85 -bioetanoli?

E85-bioetanoli on Suomessa jätteistä ja tähteistä valmistettu kotimainen biopolttoaine . Se vähentää ilmastopäästöjä bensiinin nähden jopa 80 % ja tuo lisää tehoa  ja vääntöä korkeamman oktaaniluvun  takia. Suomessa E85-bioetanolia myydään 160:lla ABC-, St1- ja Shell-asemalla ympäri maata.

Etanoliautoilijat ry on keväällä 2020 perustettu etujärjestö. Yhdistyksen tavoitteena on edistää entistä laadukkaampaa ilmastotyötä liikennesektorilla tukemalla vaikuttavuudeltaan ja kustannuksiltaan tehokkaiden keinojen käyttöönottoa sekä nykyisen sääntelyn kehittämistä siten, että ilmastoystävälliset käyttövoimat, kuten bioetanoli, saatetaan tasavertaiseksi ratkaisuksi muiden käyttövoimien rinnalle.

Linkki Traficomin tiedotteeseen 27.1.2021:

Recommend
Tagged in