Faktoja etanoliautoilusta

Yleisesti

Flexifuel –autoiksi (FFV) kutsutaan sellaista teknologiaa hyödyntäviä autoja, jotka voivat käyttää joustavasti E85 –korkeaseosetanolia tai bensiiniä.

Tällä hetkellä Suomessa on reilu 10 000 etanolikäyttöiseksi katsastettua FFV-autoa, joista 4500 on tehdasvalmisteisia ja yli 5700 konvertoitua bensiiniautoa. Tämän lisäksi kolmisen tuhatta muutoskatsastamatonta autoa, jotka eivät näy tilastoissa.

Kaiken kaikkiaan etanoliautoja on yhteensä yli 13 000 FFV:tä ja määrä kasvaa vähintään 2000 autolla vuosittain.

Suomessa ei myyty vuosien 2016-2021 välillä lainkaan uusia FFV-autoja. Onneksi Ford on aloittanut jälleen 2021 uusien FFV-autojen maahantuonnin. Uusia malleja ovat: Fiesta, Fiesta Van, Focus, Kuga ja Puma. Maksaa yhtä paljon kuin bensiiniauto.

E85 –bioetanoli on uudessa nosteessa. Etanolikonversiot vapautuvat vihdoin Suomessakin kaiken ikäisiin ja tyyppisiin ajoneuvoihin 19.6.2023. Sitä pidetään myös kustannustehokkaana keinona täyttää jakeluvelvoitetta sekä saavuttaa päästövähennyksiä. Autoilijalle etanoli tarjoaa samanaikaisesti sekä laskea autoilun kustannuksia että vähentää oman liikkumisensa päästöjä jopa 80 prosentilla.

Eniten kysyntä kasvaa sekä kotimaassa että kansainvälisesti juuri etanolikonversioiden myötä.

Etanolikonversioiden lähipäästövaikutukset testattu ja tutkittu

Etanolikonversioiden vaikutusta muutetun bensiiniauton lähipäästöihin on tutkittu erityisesti Ranskassa, jossa konversiolaitteen kansallisen tyyppihyväksynnän edellytyksenä on laajat päästömittaukset eri moottori- ja päästöluokissa. Tutkimuslaitoksena Ranskassa toimii sertifioitu UTAC CERAM.
Oletetusti lähipäästöt kasvavat kylmäkäynnistyksen yhteydessä merkittävästi, mutta alle 30 sekunnissa päästöt tippuvat alemmaksi kuin käytettäessä 95E10 polttoainetta. Sama ilmiö toistui myös tyyppi 6-testissä -7 pakkasasteen käynnistyslämpötiloissa EURO6-luokan autolla. Koko ajosyklin aikainen lähipäästökuorma laskee ajettaessa E85:lla kun sitä verrataan 95E10:een.

Ympäristö

Haluatko huristella töihin tai harrastuksiin ympäristöystävällisemmin? Etanoliautoilijana pienennät autoilun fossiilia päästöjä jopa 80 %.
Etanoliautoilijana voit tankata ympäristöystävällistä E85-polttoainetta. E85 sisältää 80-85 prosenttia uusiutuvaa etanolia, jota valmistetaan kotimaisesta jätteistä ja tähteistä tuotantolaitoksilla eri puolella Suomea. Jätteestä valmistetun etanolin osuus polttonesteessä laskee autoilun fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia.

E85:n tuotannossa on kiinnitetty erityistä huomiota logistiikkaketjun tehokkuuteen. Uusiutuvaa etanolia tuotetaan jätteen syntysijoilla, jolloin jätteen kuljetuksiin ei tarvita ylimääräistä ajoa. Tämä tapa valmistaa jätteestä uusiutuvaa etanolia, ei tuota ilmakehään käytännössä lainkaan fossiilista hiilidioksidia.

E85 on siis ympäristötietoisen autoilijan ehdoton ykkösvalinta. Autoilija voi pienentää liikenteessä aiheuttamaansa fossiilista CO2-jalanjälkeään lisäksi muuttamalla ajotapaansa sekä valitsemalla mahdollisimman vähän kuluttavan auton. Luonnollisesti nämä toimenpiteet vähentävät myös E85:n hiilidioksidipäästöjä entisestään.

Teho

Kaipaatko ajokkiisi lisää tehoa? Etanoliautoilijana voit ajaa yli 104 oktaanisella E85-polttoaineella.
Bensiinin tärkein ominaisuus on oktaaniluku. Se on arvo, joka kuvaa bensiinin puristuskestävyyttä eli ilmaisee kuinka hyvin bensiini kestää puristusta syttymättä itsekseen. Suurempi oktaaniluku kertoo suuremmasta puristuskestävyydestä. Pieni oktaaniluku taasen saattaa aiheuttaa moottorissa nakutusta eli polttoaineen syttymistä liian aikaisin.
E85-polttoaineen oktaaniluku on suuri, jopa 106 oktaania. Iso oktaaniluku tuo autoon lisää tehoa, ja tämän autoharrastajat jo tietävätkin. Tiesitkö, että esimerkiksi suurin osa vauhdikkaan Drifting-lajin SM-luokan kisa-autoista kaahaavat etanolin voimin?

Kotimaisuus

Suositko suomalaista aina silloin, kun se on mahdollista? Etanoliautoilijana tuet suomalaista työtä.

Tekemällä etanolipäivityksen autoosi tuet suomalaista työtä monessa eri vaiheessa. Esimerkiksi laadukas eFlexFuel-laitteisto on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Laitteiston voit ostaa helposti jälleenmyyjiltä tai verkkokaupasta. eFlexFuelin voit asentaa autoosi joko itse tai viedä sen haluamallesi korjaamolle, jälleen suomalaista työtä ja osaamista hyödyntäen.

Kun bensiiniautosi on päivitetty etanoliautoksi, kaarra St1:n tai ABC:n pihaan tankkaamaan E85-polttoainetta. E85 sisältää uusiutuvaa etanolia, jota muun muassa St1 valmistaa tuotantolaitoksillaan Suomessa kotimaisista jätteistä ja tähteistä.

Säästö

Mitä jos säästäisit satasia polttoainekuluissa? Etanoliautoilijan kukkaro kevenee hitaammin, kun säästöä kertyy joka tankkauksella.

Etanoliautoilijaksi ryhtyminen ei ole kallista. Etanoliautoilun alkuinvestointeja ovat joko uuden flexfuel-auton osto tai etanolipäivityksen tekeminen nykyiseen autoosi.

Etanolipäivitys on edullinen investointi, eikä sinun tarvitse luopua nykyisestä sinulle sopivasta autosta. Voit aloittaa eFlexFuel-laitteiston ostosta ja laitteen asennuksesta autoon asennuspisteellä. Näppärämpi säästää asennuskustannuksissa asentamalla laitteiston itse. eFlexFuel-laitteiston hinta on tällä hetkellä noin 599 euroa. eFlexFuel-laitteiston asentamisen hinta vaihtelee asennuspisteen ja paikkakunnan mukaan, mutta yleensä asennus on helppo tunnin tai parin mittainen toimenpide.

Kun eFlexFuel-laitteisto on asennettu autoon, päästään sitten säästämään. E85-polttoainetta tankkaamalla etanoliautoilija säästää paitsi luontoa myös kukkaroaan: E85 kun on tavallista bensiiniä huomattavasti huokeampaa. Rahallista säästöä syntyy siitäkin huolimatta, että E85:stä kuluu jonkin verran enemmän tavalliseen bensiiniin verrattuna.

Auton päivittäminen korkeaseosetanolilla toimivaksi herättää toisinaan ennakkoluuloja. eFlexFuel-laitteilla on ajettu 20 000 eri ajoneuvolla yli 2,5 miljardia kilometriä. Näiden kokemusten perusteella olemme valmiita murtamaan etanoliautoiluun liittyviä myyttejä.

1

Myytti 1: Tiivisteet ja polttoainelinjat rikkoutuvat etanolista

Tämä on ehkä yleisin etanolipäivitykseen liittyvä myytti. Kuitenkin laajamittaisten kokemusten ja havaintojen perusteella, tiivisteiden ja polttoainelinjojen rikkoutumista esiintyy vain alle 0,1 % autoista kahden vuoden sisällä etanoliin siirtymisestä. Tämänkään jälkeen etanolilla ei havaintojen perusteella näytä olevan minkäänlaista vaikutusta tiivisteiden tai polttoainelinjojen hajoamiseen.

StepOne Tech on myös tarkastellut tiivisteiden ja linjastojen kuntoa purkamalla sellaisten käytettyjen autojen linjastoja auki, joilla on ajettu noin 100 000 kilometriä etanolilla ja upottamalla pikaliittimiä etanoliin pitkiksi ajoiksi. Nämäkään tutkimukset eivät ole osoittaneet etanolia vahingolliseksi linjastoille, ei edes yli 20 vuotta vanhoissa autoissa.

2

Myytti 2: Polttoainepumppu ja suuttimet hajoavat etanolilla

Polttoainepumpun rikkoutumista etanolilla pelätään yleisesti. StepOne Techin havaintojen mukaan polttoainepumpun rikkoutumisen riski on alle 2 % ensimmäisen kahden vuoden aikana etanoliin siirtymisestä. Toisin kuin polttoainelinjasto, polttoainepumppu on kuluva osa, jota myydään Suomessa tuhansia vuosittain bensiinillä ja dieselillä kulkeviin autoihin. Pumppuja vaihdetaan toisin sanoen täysin riippumatta autossa käytetystä polttoaineesta.

Pumppuihin liittyvä pelko on siis turha yhtä poikkeusta lukuun ottamatta: 2000-luvun vaihteen 1.6-litraisissa Volkswageneissa on käytössä VDO:n 1J0919087-pumppu, joka vaikuttaa olevan huono kestämään etanolia. Etanolilla ajoa varten tämän pumpun tilalle suositellaankin noin 100 euroa maksavaa korvaavaa Boschin 0 986 580 824-pumppua.

Mitä suuttimiin tulee, niin joitain ongelmia etanolikäytössä on havaittu 2000-luvun vaihteen Nissan Microissa käytetyissä valkorunkoisissa Hitachin A46-H02-suuttimissa. Muissa Nissanin suuttimissa tätä heikkoutta ei ole havaittu. Esimerkiksi Hitachin mustarunkoiset JS501-suuttimet (käytössä mm. Nissan Sunnyissä) on testattu kestämään etanolia erittäin hyvin, ja ne sopivatkin korvaamaan valkorunkoiset suuttimet tarvittaessa.

3

Myytti 3: Autoa ei saa käyntiin etanolilla

Etanolikäyttöisen auton käynnistyminen pakkasilla on yleinen huoli. Varhaiset eFlexFuelin mallit ja ensimmäisten sukupolvien tehdasvalmisteiset flexifuel-autot olivatkin heikompia käynnistymään etanolilla, ja autoja saattoi joutua käynnistämään useampia kertoja. Kylmäkäynnistymisen suhteen kehitys on kuitenkin ollut huimaa.

On totta, että etanolin kylmäkäynnistysominaisuudet eivät ole bensiinin veroiset. Korkeaseosetanolin höyrynpaine on bensiiniä pienempi alhaisemmissa lämpötiloissa. Toisin sanoen, se ei höyrysty pakkasella yhtä helposti kuin bensiini, jolloin helposti syttyvä ilman ja polttoaineen seos on vaikeampi saada aikaan. Nykyiset eFlexFuelin versiot ovatkin varustettu adaptiivisella kylmäkäynnistystoiminnolla, jonka tarkoitus on avustaa auton omaa kylmäkäynnistyslogiikkaa siten, että etanolin ominaisuudet on huomioitu ja auto käynnistyy myös Suomen haastavissa sääoloissa.

Kylmällä säällä autoa käynnistäessä moottorin esilämmitys on aina suositeltavaa riippumatta polttoaineesta. Lisäksi auton sytytysosien tulee olla huollettu asianmukaisesti: Heikkokuntoinen akku tai sytytystulpat heikentävät auton kylmäkäynnistysominaisuuksia merkittävästi. Vanhemmassa autossa polttoainesuuttimet voivat olla myös likaantuneet, mikä heikentää suuttimen ruiskutuskuviota ja polttoaineen höyrystymistä. Jos nämä asiat ovat kunnossa, myös etanolikäyttöinen auto lähtee talvikylmällä käyntiin eFlexFuelin kylmäkäynnistysavustuksen ansiosta.

Pitää muistaa, että huono kylmäkäynnistyminen tarkoittaa normaalisti yhden käynnistyskerran sijasta 2-3 käynnistyskertaa.

4

Myytti 4: Moottori rikkoutuu etanolilla

Etanolilla ei ole havaittu yhteyttä moottorin hajoamiseen. Etanolilla on moottorin kannalta itse asiassa enemmän hyötyjä kuin haittoja. E85 on yli 104 oktaanista polttoainetta. Etanolin hyödyiksi voidaan lukea pienentynyt nakutus- ja ylikuumenemisriski. Etanoli ei myöskään karstoita moottoria bensiinin tavoin.

eFlexFuel-laite on suunniteltu siten, että se ruiskuttaa polttoainetta moottorille juuri sopivan määrän oli tankissa sitten etanolia, bensiiniä tai mitä tahansa näiden sekoitusta. Näin paloreaktio on aina puhdas menemättä koskaan ns. laihalle tai liian rikkaalle. Tämä on erittäin tärkeää moottorin hyvinvoinnin kannalta, sillä moottorin käyminen liian laihalla voi vaurioittaa esimerkiksi auton pakoventtiilejä ja aiheuttaa moottoriremontin.

Markkinoilla on olemassa etanolipäivityslaitteita, jotka eivät huolehdi ns. stoikiometrisen paloreaktion säilyttämisestä. Tällaisen laitteen käyttäminen etanolin kanssa on riski. eFlexFuelilla moottorisi voi hyvin ja hyötyy etanolin korkeammasta oktaaniluvusta tehon ja väännön nousuna.

5

Myytti 5: Etanoli heikentää öljyn ominaisuuksia ja lyhentää huoltoväliä

Monesti pelätään, että etanoli heikentää öljyn voiteluominaisuuksia. StepOne Tech on testannut seitsemän vuoden aikana 10 000–20 000 kilometrin öljynvaihtovälejä 1989-2019 vuosimallien etanolille päivitetyissä testiautoissa. Öljyn voiteluominaisuuksien ei ole havaittu heikkenevän. Nykyinen, vuonna 2010 käyttöönotetun SN-luokituksen (ILSAC GF-5) täyssynteettinen moottoriöljy onkin suunniteltu korkeamman etanolipitoisuuden polttoaineita silmällä pitäen ja öljyn happamuudensäätelyn lisäaineistusta on parannettu.

Pitkien käyttötutkimusten perusteella konvertoidulle etanoliautolle suositellaan normaalia huoltoväliä, mikäli huoltoväliksi on merkitty 20 000 kilometriä. Jos huoltoväli on tätä pidempi, niin suosittelemme öljyjen vaihtoväliksi enintään 20 000 kilometriä ja vähintään kerran vuodessa. Yleisesti ottaen, auton ideaalin toiminnan kannalta öljyt olisi hyvä vaihtaa aina 10 000-15 000 kilometrin välein polttoaineesta ja ohjeellisesta huoltovälistä riippumatta, jos autolla ei ajeta pelkästään maantieajoa. Ajomäärästä ja käyttövoimasta riippumatta öljyt ja öljynsuodattimet tulisi vaihtaa kerran vuodessa.

6

Myytti 6: Etanolilla autoilu tekee autosta tehottoman eikä säästä polttoainekustannuksissa

Etanoli ei laske auton tehoja, vaan päinvastoin se tuo hieman lisää tehoa ja vääntöä. eFlexFuel-laite pitää huolen siitä, että polttoainetta ruiskutetaan moottoriin oikein suhteessa sen hetkiseen polttoaineen etanolipitoisuuteen. Tällöin tehoa ja tai vääntöä syntyy hieman enemmän kuin bensiinillä ajettaessa.

Bensiiniin verrattuna etanolilla autoilu vähentää polttoainekustannuksia kun bensiinin ja etanolin mittarihinnan erotus on yli 28%.