Mitä tulisi ottaa huomioon etanolimuunnossarjaa hankittaessa?

Tällä hetkellä moni saattaa pohtia oman bensa-autonsa muuntamista etanolikäyttöiseksi. Pahimmat pelottelut auton hajoamisesta on voitettu ja nyt on edessä muunnossarjan valinta.

Tämä saattaa muodostua uudeksi pohdinnan paikaksi. Markkinoilta on saatavissa usean eri valmistajan muunnossarjoja, ja tämän lisäksi netin kansainväliset verkkokaupat pursuavat erinäköisiä muunnossarjoja. Hinnat vaihtelevat noin 200–900 euron välillä. Mistä siis tietää milloin saat rahoillesi vastinetta, ja mikä on autollesi turvallinen muunnossarja?

  1. Selvitä onko sarja sopiva juuri sinun autoosi

Aivan aluksi kannattaa toki tarkistaa, että muuntosarja todella sopii autoosi. Onko autosi perinteinen imusarjaruiskutteinen vai suoraruiskutustekniikalla toimiva? Riittävätkö polttoainesuuttimien kapasiteetti etanolin käyttöön? Onko autossa esimerkiksi matalaimpedanssi suuttimet? Näin ollen oikea automalli, moottori ja vuosimalli täytyy tarkistaa yhteensopivaksi. Mikäli et itse löydä näihin kysymyksiin vastausta, niin valitse sellainen muunnossarjojen valmistaja, joka pystyy tarkistamaan nämä tiedot puolestasi.

  1. Selvitä laitteen toimintaperiaate

Kuten aiemmin todettiin, niin markkinoilta löytyy useita erilaisia muuntosarjoja. Jotkut laitteet voivat olla suoranaisesti huijauslaitteita, jotka vilkuttelevat valoja mutta ne eivät todellisuudessa muuta autossasi mitään. Tästä syystä olisi hyvä selvittää laitteen yksikertainen toimintaperiaate laitteen valmistajalta. Jos et pysty tätä varmistamaan, niin älä osta laitetta.

  1. Löytyykö muunnossarjasta etanolianturia?

Etanolimuunnossarjoja löytyy etanolianturilla ja ilman. Etanolimuunnos voi onnistua molemmissa tapauksissa. Etanoliautoilijat ry:n kuitenkin suosittelee vain sellaisia muunnossarjoja, jotka on varustettu etanolianturilla. Perustelemme tämän muutamalla seikalla:

  • E85:n etanolipitoisuus voi vaihdella kesä- ja talvilaatujen polttoainestandardin mukaisesti 70%-85% välillä. Vaikka tankkaisit pelkkää E85:sta, niin autosi täytyy säätää polttoainesyöttöä etanolipitoisuuden mukaan. Ilman etanolianturia autoa ei voi kutsua aidoksi flexifuel-autoksi, kun autoon tulisi pystyä tankkaamaan joustavasti E85:sta tai bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta.
  • Ilman etanolianturia polttoaineen syötönsäätely nojaa vain auton omiin fuel-trimmeihin ja polttoainekarttoihin. Erityisesti kiihdytystilanteissa, jolloin auto ei hyödynnä lambda-arvoa, saattaa auto käydä liian rikkaalla tai laihalla.
  • Liian laihalla käyminen aiheuttaa moottorin nakuttamista ja pahimmillaan rikkoutumisen.
  • Liian rikkaalla käydessä on riskinä, että lambda tai katalysaattori hajoaa.
  • Ilman etanolianturia on hyvin todennäköistä, että auton vaaralliset lähipäästöt kuten HC-, CO-, NOx- ja pienhiukkaspäästöt kasvavat liikaa. Tämän huomaa esimerkiksi pistävästä pakokaasun hajusta, joka jää leijailemaan hetkeksi ilmaan.

Etanolimuunnoksen valitsemisessa pätee samat lainalaisuudet kuin muissakin ostopäätöksissä. Kaikista halvimmalla ratkaisulla ei välttämättä päästä haluttuun tai tarkoituksenmukaiseen lopputulokseen. Omaa autoa ei kannata ehdoin tahdoin rikkoa, joten ostovaiheen taustatyö pelastaa nurkan takana piileviltä ongelmilta ja tuo säästöä. Myös autoon tehdyt huollot vaikuttavat ja sen vuoksi on hyvä, että valmistajalla tai myyjällä on hyvät tukipalvelut, joiden piiriin voi kääntyä tarvittaessa. Varmista, että laitteelle annetaan vähintään kuluttajasuojalainmukainen takuu.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share
Tagged in