Hallitus esittää etanolipäivitysten muuntotuen palauttamista 1.7. alkaen

Hallitus on tänään päättänyt antaa eduskunnalle lakiesityksen, joka palauttaisi etanolipäivitysten muuntotuet käyttöön jo heinäkuun alusta. Käytännössä kyse on siitä, että omaan bensiinikäyttöiseen autoonsa voi asentaa muutossarjan, jonka jälkeen sillä voi ajaa fossiilisen bensiinin lisäksi uusiutuvalla bioetanolilla. Kun tämän muutoksen on tehnyt ja sen muutoskatsastanut, voi sille hakea kertaluonteista muuntotukea.

Nykyisen bensiiniauton päivittäminen bioetanolikäyttöiseksi on autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä. Uuden, kymmeniä tuhansia maksavan auton ostaminen ei ole ainoa vaihtoehto, kun myös nykyisen bensiiniauton voi helposti ja edullisesti päivittää toimimaan uusiutuvalla polttoaineella. Itse muutossarja maksaa moottoriteknologiasta ja sylinterimäärästä riippuen noin 500-800 euroa ja ammattilaisen asennus noin 200 euroa. Tällä päivityksellä voi vähentää oman autoilunsa fossiilisia päästöjä jopa 80 prosenttia.

”Muuntotuki oli aiemmin käytössä 2018-2022, mutta silloin sitä pystyi hakemaan vain vanhempiin, ennen vuotta 2009 käyttöönotettuihin autoihin. Silti muuntotuella saatiin aikaan lähes 7 000 uutta etanolipäivitystä. Tilanne on nyt muuttunut viime vuonna päivitetyn ajoneuvolain myötä – nyt kaikki bensiiniautot saa muuttaa bioetanolikäyttöisiksi ilman vuosimallirajaa. Näin myös muuntotukea pystyy hakemaan kaikille näille autoille”, kertoo Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund.

Muuntotuki on myös valtion kannalta edullisin tapa saada aikaan päästövähennyksiä liikenteessä. Kerran maksettavalla muuntotuella saadaan aikaan päästövähennyksiä koko auton jäljellä olevan käyttöiän aikana. Muuntotuella päästövähennystonnin hinta on noin 25 euroa, kun se esimerkiksi sähköauton nykyisellä alemmalla verotuksella tulee maksamaan valtiolle yli 500 euroa.

”Lakiesitys vaikuttaa kokonaisuudessaan varsin hyvältä. Muuntotuen myöntämiselle ei ole asetettu mitään määräaikaa, vaan sitä on mahdollisuus hakea aina, kun valtion talousarviossa sille varattua määrärahaa on käytettävissä. Jo päätettyä siirtomäärää on tälle vuodelle käytössä 2,4 miljoonaa euroa, mutta jatkosta on päätettävä erikseen”, kertoo Grönlund.

”Pettymys on kuitenkin se, että hallitus esittää etanolin muuntotukien pysyvän ennallaan 200 eurossa. Tässä ei huomioida mitenkään sitä, että etanolipäivitysten kustannukset ovat nousseet edellisen lain tasosta – kun 2018 muutoskatsastukseen riitti kaupasta ostettu yleismallinen noin 400 euron muutossarja, nykyinen Traficomin määräys edellyttää juuri kyseiseen autoon kohdistettua yhteensopivuustodistusta muutossarjan valmistajalta. Lisäksi autoissa yleistynyt suoraruiskutusteknologia on tehnyt muutoksen hieman hankalammaksi ja kalliimmaksi, joka on nostanut muutosten todellista hintaa. Esimerkiksi Ranskassa on ollut käytössä jopa 800 euron muuntotukia.”

”Jätimme lakivalmistelun lausuntokierroksella hyvin perusteellisen lausunnon, jossa esitimme muuntotuen tason nostamista 500 euroon, mutta hallitus ei ottanut tätä huomioon esityksessään. Lakiesitys etenee kuitenkin nyt eduskuntakäsittelyyn, ja liikenne- ja viestintävaliokunnalla on vielä mahdollisuus korjata tämä selkeä epäkohta,”  vetoaa Grönlund.

Lisätietoja:

Antti Grönlund
Toiminnanjohtaja
Etanoliautoilijat ry

041 309 5092

antti.gronlund@etanoliautoilijat.fi

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share