Eduskunta vaatii muuntotukien palauttamista lakiin

Eduskunta päätti eilen illalla liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön pohjalta, että ”Eduskunta edellyttää, että hallitus tuo eduskunnalle esityksen, jolla lainsäädäntöön palautetaan mahdollisuus kaasu- ja etanolikonversioiden muuntotukiin.”

Hallitus toi aiemmin eduskuntaan esityksen muuntotukilain muuttamisesta siten, että mahdollisuus näiden jo realistisesti käytettävissä olevien ja niin autoilijan kuin valtiontaloudenkin kannalta edullisten käyttövoimamuutosten tukemiseen olisi poistunut kokonaan. Lakiin olisi jäänyt vain raskaan kaluston hankintatukia.

”Henkilöautojenkaan käyttövoimamurros ei ole vielä siinä vaiheessa, että näistä kustannustehokkaista ja yksinkertaisista tukimuodoista olisi voitu luopua. Pelkästään yhteen keinoon nojaamalla liikenteen päästövähennystavoitteita ei tulla saavuttamaan, vaan kaikki keinot tarvitaan käyttöön,” sanoo Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Antti Grönlund.

”Alkuperäinen hallituksen esitys oli näille tavoitteille hyvin haitallinen. Suuri kiitos siis kaikille liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenille, että he puuttuivat peliin ja tekivät tämän erittäin tärkeän lausumaehdotuksen osana mietintöään”, kiittää toiminnanjohtaja Antti Grönlund.

Muuntotuella on saatu aikaan 6 934 etanolikonversiota vain 1,4 miljoonan budjetilla ennen kuin se vuoden 2022 lopussa päättyi. Ja tämä siitäkin huolimatta, että muuntotukea pystyi hakemaan ainoastaan vanhempiin, ennen 1.9.2009 käyttöönotettuihin autoihin. Kesäkuussa voimaan astunut uusi sääntely vapautti käyttövoimamuutokset kaikkiin autoihin iästä riippumatta, joka avaa etanolille aivan uusia mahdollisuuksia.

Etanolikonversio on yksittäiselle autoilijalle kaikista halvin tapa vähentää oman autoilunsa päästöjä jopa 80 prosentilla. Näiden muutosten tukeminen on myös valtiontaloudelle edullisin keino saada aikaan päästövähennyksiä liikenteessä: esimerkiksi 500 euron muuntotuella päästövähennystonnin kustannukseksi tulee vain 26 euroa. Vertailun vuoksi jakeluvelvoitteen nykyisellä HVO-painotteisella täytöllä hinnaksi tulee noin 400 euroa ja sähköautojen nykyisellä verotuella suhteessa bensiiniautoon noin 600 euroa.

”Seuraavaksi Liikenne- ja viestintäministeriön pitää ottaa tämä lausuma vakavasti ja aloittaa uuden muuntotukilain valmistelu viivytyksettä,” vetoaa toiminnanjohtaja Grönlund.

Lisätietoja

Antti Grönlund
Toiminnanjohtaja
Etanoliautoilijat ry

antti.gronlund@etanoliautoilijat.fi
041 309 5092

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share
Tagged in